رله

رله،یک قطعه الکترونیکی ساده ولی پر کاربرد میباشد.این قطعه برای سوییچ کردن استفاده میشود و در واقع یک کلید خودکار الکترونیکی میباشد.

رله ها در شکلهای مختلف و براساس نوع کارشان در مدار انتخاب میشوند.رله از دو بخش اصلی تشکیل میشود و برای انتخاب نوع رله باید به این دو بخش توجه شود.

بخش اول بوبین یا کویل رله میباشد که معمولا ۵ یا ۹ یا ۱۲ یا ۲۴ یا ۲۲۰ ولت dc میباشد که این بخش توسط مداری فرمان میپذیرد.با اعمال ولتاژ در این بخش که دو پایه دارد یک اهنربای مغناطیسی کوچک ایجاد میشود که بخش دوم رله یعنی پلاتین را در وضعیت اتصال قرار میدهد.نکته جالب اینکه این دوبخش از نظر ولتاژ اعمال شده کاملا جدا و ایزوله از هم میباشند و میتواند دو ولتاژ مختلف باشد.مثلا ولتاژ رله میتواند ۱۲ ولت dc باشد ولی ولتاژ پلاتین ها ۲۲۰ ولت ac را سوئیچ یا کنتاک کند.در شکل زیر با یک نوع ساده و معروف ازین قطعه اشنا میشوید که ۵ پایه دارد.دوپایه کویل یا بوبین (پایه ۱ و ۲ )مشخص شده که با اعمال ولتاژ به این دوپایه اتصال پایه ۳ و ۴ از هم قطع و ۳ و ۵ به هم وصل میشوند و تا زمانی که ولتاژ پایه ۱و ۲ وجود دارد رله فعال میماند و اتصال پایه ۳ و ۵ یا n و o با هم وصل میماند. در صورت قطع ولتاژ بوبین رله خاموش میشود و در این حالت پایه ۳ و ۴ یا n و c به هم وصل خواهد شد.

با ارزوی موفقیت شما

شعبان نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.