آیا میتوان فیوز سوخته مدارات را تعویض کرد؟

با سلام خدمت دوستان گرامی.گروهی از دوستان پرسیدند که وقتی با فیوزی سوخته مواجه شدند، آیا می‌توانند فیوز را تعویض و آنرا راه اندازی نمایند یا می‌توانند با یک تکه سیم آنرا اتصال کوتاه نمایند؟

این سوال ابعاد وسیعی دارد و باید گزینه اتصال با تکه سیم رو فوری حذف و خط بزنیم چون ممکنه آسیبهای جبران نشدنی در کوتاه مدت و یا بلند مدت نظیر سوختن مدار یا آتش سوزی به دنبال داشته باشد. پس ازین کار پرهیز نمایید.

و اما تعویض فیوز؟ قبل از تعویض فیوز باید بدانید چه اتفاقی برای مدار افتاده است که آن فیوز سوخته است.چون هرگز فیوزی بدون دلیل نمیسوزد.

ابتدا لازم است بدانید فیوزی قطعه ای حفاظتی در مدار می‌باشد که با کنترل حداکثر جریان مدار که توسط طراح مدار اندازه آن با واحد آمپر مشخص میشود ، از مدار در برابر سوختگی محافظت مینماید.اما لزوما به این معنی نیست که وقتی فیوز سوخته است حتما مدار شما محافظت شده و سالم میباشد.

گاهی قطعات نیم سوز یا سوخته و در حالت اتصال کوتاه می‌باشند که با تعویض فیوز فورا قطعات نیم سوز کاملا سوخته و در مدار سوخته و اتصال کوتاه مدار ممکن است از شدت جریان عبوری لحظه ای کاملا بترکد و متلاشی شود.

لذا قبل از تعویض فیوز باید توسط کارشناس مربوطه دستگاه ، تمامی مدارات بعد از فیوز کنترل شود تا از خسارت بیشتر و آسیب رساندن بیشتر جلوگیری شود.توجه داشته باشید بعد کنترل مدار حتما به آمپر فیوز سوخته که توسط طراح و سازنده مدار نصب شده است توجه نمایید و بدون هیچ تغییری در امپر آن را تعویض نمایید.موفق باشید.شعبان نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.