مقاومت الکترونیکی

مقاومت الکتریکی برای کاهش جریان در مدار الکتریکی به کار میرود مقاومت ها به صورت موازی یا سری به هم متصل میشوند و میتوان آن ها را از هر طرف روی برد مدارچاپی مونتاژ کرد. مقاومت ها نسبت به حرارت و دما آسیب پذیر است. مقدار مقاومت الکتریکی با اهم Ω عنوان میشود ، مقادیر مقاومت الکتریکی از ۱Ω شروع میشود و تا حد مگا اهم وجود دارد. مقادیر مقاومت های الکترونیکی با رنگ های روی آن مشخص میشود .
نحوه خواندن مقاومت های الکتریکی :
۱- گروه رنگ اول ، نشان دهنده رقم اول
۲- گروه رنگ دوم ، نشان دهنده رقم دوم
۳- گروه رنگ سوم ، نشان دهنده رقم سوم
۴- گروه رنگ چهارم ، نشان دهنده تلورانس مقاومت الکتریکی
با پیروی از ۴ مرحله بالا طبق الگوریتم نشان داده شده میتوان مقدار هر مقاومت الکتریکی را بدون اهم متر تشخیص داد.

مقاومت الکتریکی و انواع آن
مقاومت های الکتریکی از مهمترین و اصلی ترین اجزای هر مدارالکتریکی هستند که برای کاهش جریان مدار به مقدار مشخص و یا افت میزان ولتاژ به مقدار معینی به کار می روند.
مقاومت ها به دو دسته اصلی زیر تقسیم می شوند :
 مقاومت الکتریکی ثابت
 مقاومت الکتریکی متغییر

7 thoughts on “مقاومت الکترونیکی

  1. سلام.با تشکر از شما.پروژه های عملی مدارات را برامون بگذارید.فیلم یا عکس یا نقشه مدار لطفا.ممنون میشم… موفق باشید

  2. باسلام
    بنده ۵۸ ساله ومبتدی علاقمند به الکترونیک هستم ، وبسایتهایدزیادی را دیده و مراجعه کردم اما ندرتا چنین دقیق ومنظم وبا دسته بندی های مختلف واز همه بیشتر به تذکرات شما برای افراد مبتدی و تازه کارجهت مراقبت از خود واقعا خوشحال شدم.
    جناب آقای شعبان نزاد ضمن قدردانی اگه امکانش هست دو تقاضا از حضور گرم وصمیمانه شما داشتم:اول اینکه از کجا وچگونه بطور صحیح وارد ابن حوزه بشم وچه مطالعاتی داشته باشم البته اگه میشد سیستماتیک کمتربود وبیشتر با عمل توام بود (آزمون و خطا هرچند ریسک پذیر است)
    ودوم بنده در سومین سازه که چه عرض کنم مبدل کردن پاور atx 600 قدیمی به منبع تغذبه متغیر آزمایشگاهی ۰تا ۲۴ ولت با جریان تا ۲۰ آمپر با ۱۵ آمپر دچار مسکل هستم چرا که تا ۱۰ آمپر نقشه و توضیحات مبسر است ولی … چون بیشتر وسایل وقطعاتی که دارم ودنبال استفاده از آنها وساخت لوازمی که بدردم بخورد هیتم ،اکثرا ۲۴ ولت و۲۰ آمپر ویا ۲۸ ولت و۱۵ آمپر هیتند مثل چندین آرمیچر خوب آامانی وآمریکایی واتریشی که خواهان زیادی هم دارند.
    ممنون ویپایگزار شما خواهم لود اگه به ایمیل حفبر پایخ راارسال فرمائید.
    آرزوی سادی وموغفبت وهمچنبن موثرتر بودن سمارا در تمامی جوانب زندگی دارم.
    ارادتمند همیشگی شما : مسعود ابراهبمی

    1. سلام جناب ابراهیمی عزیز.از بابت تعریف و تمجید بسیار سپاسگزارم.امیدوارم لایق باشم.هدف رضایت خدا و آموزش رایگان علاقمندان و حتی علاقمند نمودن جوانان و نوجوانان برای پیشرفت هرچه بیشتر کشورمان.برای آموزش تئوری میتوان از کتاب الکترونیک فنی حرفه ای آغاز کرد.سپس لازم هست کار با میکروکنترلر ها رو آموزش ببینید و زبان برنامه نویسی اون رو آموزش ببینید تا موفقیت رو پیشرو داشته باشید.برای عملی هم میتونید از کیت های آموزشی استفاده کنید و در انتخاب کیت ها دقت کنید سطوح آمادگی خود را حتما در نظر بگیرید.موفق و پیروز باشید.شعبان نژاد

    2. جناب ابراهیمی عزیز براتون مدار منبع تغذیه آزمایشگاهی با استفاده از پاور رو در سایت قرار دادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.