قطعات اس ام دی SMD

SMDمخفف Surface Mount Device که به قطعات نصب سطحی معروف هستند.این قطعات از تکنولوژی SMT که مخفف Surface Mount Technology می باشد بهره میگیرند.این تکنولوژی به تکنولوزی نصب سطحی معروف هستند.کلیه قطعاتی که با این تکنولوژی ساخته می شوند بصورت سطحی روی بورد مدار چاپی نصب و لحیم کاری میشوند.این قطعات ابعاد کوچکتری دارند و این یک مزیت محسوب میشود و در اکثر دستگاههای پرتابل امروزی و دستگههایی که به نوعی محدودیت فضا وجود دارد استفاده میشوند.

انواع قطعات SMD:

مقاومت های SMD

خازن های SMD

خازنهای تانتالیوم SMD

ترانزیستورهای SMD

آی سی های SMD

FPGA های SMD

۱-۱- مقاومتهای SMD:
نحوه خواندن مقدار مقاومتهای SMD را در شکل زیر ببینید.

۱-۲- خازنهای SMD:

خازنهای SMD در مقادیر ۱ پیکو فاراد تا ۱ میکرو فاراد موجود هستند.اندازه این خازنها شبیه مقاومتهای ۰۶۰۳ تا ۱۲۰۶ می باشد.اکثراً این خازنها از نوع سرامیکی هستند.

۱-۳- خازنهای تانتالیوم SMD :

این خازنها در رنج ۱ میکرو فاراد و بزرگتر موجود می باشند.

اندازه این خازنها با حروف A تا E مشخص میشود.

این نوع خازنها پلاریته مثبت و منفی دارند و پلاریته مثبت با نوار رنگی روی قطعه مشخص شده است.

۱-۴- ترانزیستورهای SMD:

انواع مختلفی برای ترانزیستورهای SMD وجود دارد ولی معمول ترین اندازه برای ترانزیستورهای سیگنال کوچک SOT-23 و SOT-223 می باشد.

۱-۵- آی سی های SMD :

معمول ترین اندازه برای این نوع آی سی ها SO-8 و SO-14 می باشد (SOIC-8 و SOIC-14 هم گفته میشود) .
۱-۶- FPGA های SMD:

۲- بورد SMD چیست؟
عبارت بورد SMD از سر کلمه‌های Surface Mounted Device گرفته شده که نوعی تکنولوژی ساخت برای قطعاتی است که به صورت سطحی نصب می‌شوند در این روش در بورد اصلی هیچگونه سوراخی برای نصب قطعات وجود ندارد. و پایه‌های قطعات هم به گونه‌ای ساخته نشده‌اند که از درون سوراخ‌های بورد عبور کنند. این آی‌سی‌ها برد SMD دارای پایه‌های کوتاه و به هم نزدیک و هم‌چنین ارتفاع بسیار کمی هستند.
از این قطعات بورد SMD در موبایل و وسایلی که تمایل به کوچک تر کردن آنها داریم استفاده می شود.
بسیاری از آی سی ها‌ی بورد SMD متداول از جمله تقویت کننده های عملیاتی، مقایسه کننده ها، تقویت کننده های صوتی، تایمر ها، آی سی‌های مرجع ولتاژ و بسیاری از آی سی های بورد SMD دیگر همگی به صورت قطعه های نصب سطحی ارائه شده اند.
بسیاری از قطعه های بورد SMD دیگر نیز به صورت قطعه های نصب سطحی ارائه می شوند که برای کار در مدارهای خاص میباشند.
۳- آموزش لحیم کاری قطعات SMD با هویه هوای داغ:
برای لحیم کاری قطعات SMDاز خمیر قلع و هویه هوای داغ استفاده میشود.
۳-۱- خمیر قلع (SOLDER PASTE ) :
خمیری خاکستری و چسبناک و حاوی ماده FLUX است که برای لحیم کاری بهتر استفاده میشود.این ماده در هنگام لحیم کاری قطعات SMD به طرز شگفت انگیزی کار را راحت میکند.برای استفاده از این خمیر نیاز به دستگاه HOT AIR خواهیم داشت تا این خمیر را ذوب کند. به دلیل چسبندگی زیاد این ماده توصیه میشود از ابزارهایی مانند سرنگ و دستگاههای مورد استفاده دندانپزشکان برای تزریق خمیر استفاده شود.
این خمیر در بسته بندی های مختلف عرضه میشود :
۱- ارائه شده در ظرف

۲- ارائه شده در پکیج سرنگی

۳-۲- هویه هوای داغ ( HOT AIR BLOWER ) :
این نوع هویه ها انواع متنوعی دارند که میتوانند فقط شامل دستگاه دمنده هوای داغ باشند و یا در کنارشان یک هویه قلمی هم داشته باشند که به این نوع Hot Air Soldering Station گفته میشود. طرز کار دستگاه به این صورت است که داخل دستگاه یک واحد تولید هوا بافشار هست تا به جای انتقال گرما به جامد اینکار با هوا انجام شود تا به عنوان مثال آی سی با ۱۰۰ پایه را با این روش خیلی راحت میتوان لحیم و یا تعویض کرد. این دستگاه دارای کترل دما و کنترل فشار هوا میباشد. همانطور که در تصویر پایین مشاهده میشود این هویه ها دارای نازلهای هوای با سایزهای مختلف جهت استفاده برای لحیم کاری قطعات با ابعاد مختلف میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.