اپتوکوپلر

🔘 آشنایی با اپتوکوپلر 🔘

✍اپتوکوپلر (optocoupler) یک قطعه الکترونیکی می باشد  که به صورت IC تولید می شود.

✍ کار اصلی اپتوکاپلر ایزوله کردن دو نقطه از مدار با استفاده از نور میباشد.(اگه مدار داخلیش رو ببینی منظور از نور رو متوجه میشی)

✍ این IC از ۲ بخش تشکیل شده : 

۱⃣ فرستنده نوری که معمولا یک دیود ناشر نور می‌باشد(LED)

۲⃣ بخش گیرنده نوری که میتواند یک فتوترانزیستور و بین این دو بخش هیچ جریان الکتریکی وجود نداره و کاملا مجزا از همدیگه هستند و تنها نور قابل انتقال می باشد.

نکته اصلی در رابطه با قابلیت‌های این قطعه اینجاست که ولتاژ ایزولاسیون (ولتاژ اعمال شده به دیود نوری) نسبت به ولتاژ عبوری از فتوترانزیستور کاملا ایزوله است و هیچ گونه اتصال فیزیکی میان آن‌ها برقرار نمی‌شود. شما می‌توانید یک ولتاژ ۵ ولت را از میکروکنترلر به آند و کاتد اپتوکوپلر اعمال کنید و توسط آن عبور یک ولتاژ بالا یا یک جریان پر از نویز را از فتوترانزیستور کنترل کنید؛ بدون آن که ذره‌ای از آن نویز وارد مدار اصلی شما شود و یا در عملکرد میکروکنترلر اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال اگر بخواهیم از طریق میکروکنترلر مستقیما به موتوری فرمان بدهیم یا رله‌ای را فعال کنیم ممکن است عملکرد موتور باعث ایجاد نویز شده و بر روی عملکرد میکروکنترلر یا مدار فرمان تاثیر بگذارد و باعث اختلال در سیستم شود؛ اما اپتوکوپلر این دو قسمت را کاملا از هم مجزا می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای این قطعه استفاده در قسمت فیدبک برخی از منابع تغذیه سوییچینگ است. اگر یک شارژر گوشی موبایل را بازکنید، حتما درون آن یک اپتوکوپلر خواهید دید.

اپتوکوپلر‌ها همانند سایر قطعات الکترونیکی در شکلهای متفاوت هستند.میتواند ۴ پایه ۶ پایه یا ۸ پایه باشد که با توجه به دیتاشیت قطعه میتوانید به کارایی آن پی ببرید.

🔘 طریقه تست اپتوکوپلر 🔘

✍ با توجه به شکل زیر اپتوکوپلر شکلی همانند آی سی دارد و تشخیص آن با توجه به اسم درج شده بر روی برد است که معمولاً اپتوکوپلر ها را با p نمایش می‌دهند تست این قطعه توسط مولتی متر صورت میگیرد به این صورت که مولتی متر را در وضعیت دیود چک قرار میدهیم در سمتی که پایه اول اپتوکوپلر مشاهده می‌شود ( سمتی از بدنه که نقطه دارد)
پراپ ها را به دو سر پایه ها وصل میکنیم مولتی متر عددی حدود ۱۰۰۰ نشان می‌دهد یکی یکی پایه های این سمت را به همین صورت تست می کنیم.
در سمت دیگر اپتوکوپلر پایه ها به صورت هیچ عنوان نباید به یکدیگر راه بدهند ( مولتی متر هیچ عددی نشان نمی دهد)
اگر مشکلی پیش نیامد اپتوکوپلر سالم می باشد در غیر اینصورت اپتوکوپلر خراب است.

البته این روش تنها روش تست و بهترین روش نیست.این راحت‌ترین و دم دستی ترین روش تست هست که با مولتی متر معمولی انجام میشود و خیلی دقیق نیست.

موفق باشید.مهندس شعبان نژاد

1 دیدگاه درباره “اپتوکوپلر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.